Je bouwt liever aan je product dan aan je pitch. Logisch. Toch wil je weten wie diegene is die straks in jouw verhaal gaat snijden.
Ik ben Jos Mans – copywriter, strateeg en verhalenbouwer voor mkb-, tech-, data- en cybersecuritybedrijven. Ik kom niet uit ‘marketingland’, maar uit drie werelden die stiekem goed optellen bij dit werk: onderwijs, journalistiek/schrijven en muziek.
- Als docent leerde ik ingewikkelde dingen uitleggen aan mensen die daar niet per se om gevraagd hebben.
- Als journalist/schrijver bij MT/Sprout en Change.Inc leerde ik doorvragen.
- Als muzikant en songwriter leerde ik dat ritme alles is. Ook in taal.
Daarnaast schrijf ik verhalen en columns voor onder andere Fietssport en Het is Koers. Mijn verhaal Blik belandde op de longlist van De Grote Lowlands Schrijfwedstrijd (2025) – geen levensveranderende trofee, wel een teken dat ik meer doe dan ‘even een tekstje tikken’.
Nu gebruik ik al die ervaring om bedrijven te helpen die vaak slimmer zijn dan hun website doet vermoeden.
mail@josmans.nl | 0612424384
Waarom juist tech, data en cyber?
Want daar blijft taal achter.
Teams vol slimme mensen. Oplossingen waar echt wat op het spel staat. En dan een verhaal dat voelt als interne documentatie. Tsjah…
Alles klopt inhoudelijk, maar het landt niet bij de beslisser die ‘ja’ moet zeggen. Dáár zit voor mij het interessante werk: tussen engineer en eindklant, tussen risico en besluit, tussen technologie en het verhaal dat het moet dragen.
Ik ben niet de copycowboy die belooft dat hij ‘je conversie gaat skyrocken’ (maar de kans is aanwezig…).
Ik wil dat een klant die jouw site leest denkt:
‘Eindelijk iemand die uitlegt wat dit voor óns betekent.’
En verder?
Ik woon in de buurt van Utrecht, volg wielrennen veel te fanatiek en heb een zwak voor mensen die zich ergens obsessief in vastbijten – of dat nu data-engineering, geiten houden of obscure gitaarbands zijn.
Als je een kantoor vol creatievelingen wil met glazen vergaderruimtes, puike pannenkoekplanten, moodboards op de muur en een creative director die na elke zin ‘let’s circle back’ zegt, dan moet je bij een agency zijn.
Als je graag drie strategy decks krijgt, een merkmanifest van 40 pagina’s en een award-case in de maak, ook dan: klik ‘agency’. Echt, doen!
Ik ben het tegenovergestelde, bij mij krijg je geen team.
Je krijgt iemand:
- die luistert, vragen stelt en je verhaal uitkleedt tot de kern overblijft;
- korte lijnen met je behoudt;
- een vlotte oplevering fikst en
- die het vervolgens zo uitwerkt dat een beslisser zonder voorkennis het begrijpt, gelooft en wil hebben.